Repertuar
Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium
Bez nadzienia
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
"Życie jest jak pudełko czekoladek – nigdy nie wiesz na jaką trafisz" – mawiał Forrest Gump. No tak, raz jest z nadzieniem, innym razem bez. Za każdym razem masz nadzieję, że trafisz na swoją, TĘ JEDYNĄ – z Różą... Ale z Różą wziął ktoś inny. Lub też Róża innego zjadacza wybrała.
No więc robisz sobie taki rulon z kołdry i wyobrażasz sobie, że to żywy ktoś. Wdech i wydech, i don’t worry, be happy. Oddychaj i powtarzaj: don’t worry, be happy, don’t worry, be happy.
Jak to jest z tą miłością? Jak to jest z samotnością? Czy potrzebujemy drugiego człowieka, by czuć się szczęśliwym? A może bycie singielką/singlem wzmacnia nas i pozwala pokochać siebie tak naprawdę? Jak to wygląda w dzisiejszych czasach? Gdzie szukamy miłości?
"Życie jest jak pudełko czekoladek – nigdy nie wiesz na jaką trafisz" – mawiał Forrest Gump. No tak, raz jest z nadzieniem, innym razem bez. Za każdym razem masz nadzieję, że trafisz na swoją, TĘ JEDYNĄ – z Różą... Ale z Różą wziął ktoś inny. Lub też Róża innego zjadacza wybrała.
No więc robisz sobie taki rulon z kołdry i wyobrażasz sobie, że to żywy ktoś. Wdech i wydech, i don’t worry, be happy. Oddychaj i powtarzaj: don’t worry, be happy, don’t worry, be happy.
Jak to jest z tą miłością? Jak to jest z samotnością? Czy potrzebujemy drugiego człowieka, by czuć się szczęśliwym? A może bycie singielką/singlem wzmacnia nas i pozwala pokochać siebie tak naprawdę? Jak to wygląda w dzisiejszych czasach? Gdzie szukamy miłości?
Człowiek jaki jest, każdy widzi
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
Katarzyna Minkowska przygotuje sceniczną adaptację bajki Marzeny Matuszak, która zrealizowana zostanie we współpracy z Nowym Teatrem w Warszawie.
Wysoko w Himalajach znajduje się wyjątkowy hotel prowadzony przez... rodzinę Yetich! Poznając ich nieoczywistą perspektywę, na nowo spojrzysz na to fantastyczne stworzenie, jakim jest człowiek.
Katarzyna Minkowska przygotuje sceniczną adaptację bajki Marzeny Matuszak, która zrealizowana zostanie we współpracy z Nowym Teatrem w Warszawie.
Wysoko w Himalajach znajduje się wyjątkowy hotel prowadzony przez... rodzinę Yetich! Poznając ich nieoczywistą perspektywę, na nowo spojrzysz na to fantastyczne stworzenie, jakim jest człowiek.
Czytaj [ʐɛrɔmskʲi]: Siostry pisarza
Tekst Renaty Głasek-Kęski to spojrzenie na pamięć o Stefanie Żeromskim z nowej perspektywy – przez przywołanie historii Olesi i Bolci, czyli sióstr pisarza.
Reżyseria: Patryk Warcho
Reżyseria: Patryk Warcho
Czytanie performatywne: POV: Masz 12 lat i prze...ne – 7. KMFT
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Czytanie rekomendowane dla widzów od 12. roku życia.
„POV: Masz 12 lat i prze****ne”, to tekst, który podejmuje próbę wejścia w „głowę” 12-letniego Arka. Co jednak wydaje mi się interesujące, to fakt, że tytułowe Point of View wcale nie odnosi się do Arka, ale do jego Uporczywej Myśli. To ona kreuje i zakrzywia rzeczywistość, w której znajduje się Arek. Staje się swoistym demiurgiem. I to jest coś na co w tym czytaniu chciałabym położyć nacisk. Zwrócić uwagę na to, że czasami nasze własne myśli mogą prowadzić do autodestrukcji. Że nie wszystko, co jest w naszej głowie, jest prawdziwe i dobre.
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Czytanie rekomendowane dla widzów od 12. roku życia.
„POV: Masz 12 lat i prze****ne”, to tekst, który podejmuje próbę wejścia w „głowę” 12-letniego Arka. Co jednak wydaje mi się interesujące, to fakt, że tytułowe Point of View wcale nie odnosi się do Arka, ale do jego Uporczywej Myśli. To ona kreuje i zakrzywia rzeczywistość, w której znajduje się Arek. Staje się swoistym demiurgiem. I to jest coś na co w tym czytaniu chciałabym położyć nacisk. Zwrócić uwagę na to, że czasami nasze własne myśli mogą prowadzić do autodestrukcji. Że nie wszystko, co jest w naszej głowie, jest prawdziwe i dobre.
Debata: Do kogo należy teatr? – 7. KMFT
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
„Teatr jest nasz” – pod takim hasłem, przeciwko motywowanym politycznie próbom usunięcia Krzysztofa Głuchowskiego ze stanowiska dyrektora protestowali pracownicy i sympatycy Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
„Teatr Żeromskiego jest nasz” – ogłosił zespół kieleckiego teatru w proteście przeciwko nierozstrzygnięciu przez Urząd Marszałkowski prawidłowo przeprowadzonego konkursu na dyrektora instytucji.
Zespół warszawskiego Nowego Teatru protestował przeciwko konkursowi na dyrektora placówki. „Nie wyobrażamy sobie, aby naszym zespołem zarządzała osoba, która nie zna naszej specyfiki, która przyjdzie całkowicie z zewnątrz” – pisały w liście osoby związane z teatrem.
Do kogo w trzecim dziesięcioleciu XXI wieku należy teatr? Jaki wpływ na jego funkcjonowanie mają politycy, jaki osoby w nim pracujące, a jaki publiczność? Czy niezależność artystyczna staje się deficytowym towarem w świecie tanich populizmów?
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
„Teatr jest nasz” – pod takim hasłem, przeciwko motywowanym politycznie próbom usunięcia Krzysztofa Głuchowskiego ze stanowiska dyrektora protestowali pracownicy i sympatycy Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
„Teatr Żeromskiego jest nasz” – ogłosił zespół kieleckiego teatru w proteście przeciwko nierozstrzygnięciu przez Urząd Marszałkowski prawidłowo przeprowadzonego konkursu na dyrektora instytucji.
Zespół warszawskiego Nowego Teatru protestował przeciwko konkursowi na dyrektora placówki. „Nie wyobrażamy sobie, aby naszym zespołem zarządzała osoba, która nie zna naszej specyfiki, która przyjdzie całkowicie z zewnątrz” – pisały w liście osoby związane z teatrem.
Do kogo w trzecim dziesięcioleciu XXI wieku należy teatr? Jaki wpływ na jego funkcjonowanie mają politycy, jaki osoby w nim pracujące, a jaki publiczność? Czy niezależność artystyczna staje się deficytowym towarem w świecie tanich populizmów?
Drzwi percepcji
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
„Drzwi percepcji”, zrealizowane przez duet twórczy Mateusza Atmana i Agnieszki Jakimiak, to teatralna podróż inspirowana esejem Aldousa Huxleya. Tekst brytyjskiego filozofa stał się manifestem kontrkultury lat 60. i źródłem szerokiej fascynacji substancjami psychodelicznymi. My, w dobie kolejnej „rewolucji psychodelicznej”, pytamy, czy substancje psychoaktywne mogą być narzędziem zmiany, kluczem do lepszego zrozumienia siebie i otaczającego nas świata? Spektakl łączy edukację, performens, medytację i taniec, by eksplorować alternatywne drogi doświadczania rzeczywistości.
„Drzwi percepcji”, zrealizowane przez duet twórczy Mateusza Atmana i Agnieszki Jakimiak, to teatralna podróż inspirowana esejem Aldousa Huxleya. Tekst brytyjskiego filozofa stał się manifestem kontrkultury lat 60. i źródłem szerokiej fascynacji substancjami psychodelicznymi. My, w dobie kolejnej „rewolucji psychodelicznej”, pytamy, czy substancje psychoaktywne mogą być narzędziem zmiany, kluczem do lepszego zrozumienia siebie i otaczającego nas świata? Spektakl łączy edukację, performens, medytację i taniec, by eksplorować alternatywne drogi doświadczania rzeczywistości.
Koń na rycerzu
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
Koń na rycerzu to pełna humoru teatralno-muzyczna opowieść na podstawie bestsellerowej książki autorstwa Andrzeja Gryżewskiego i Przemysława Pilarskiego Sztuka obsługi penisa. Książka jest zbiorem wywiadów z popularnym seksuologiem prowadzącym własny gabinet terapii. Opowiada on o swoich pacjentach, o ich problemach natury seksualnej oraz o mitach, które funkcjonują w społeczeństwie. Spektakl, podobnie jak jego pierwowzór, będzie bezpruderyjnym, trafiającym w sedno problemów współczesnego mężczyzny przewodnikiem po „samczej" psychice.
Koń na rycerzu to pełna humoru teatralno-muzyczna opowieść na podstawie bestsellerowej książki autorstwa Andrzeja Gryżewskiego i Przemysława Pilarskiego Sztuka obsługi penisa. Książka jest zbiorem wywiadów z popularnym seksuologiem prowadzącym własny gabinet terapii. Opowiada on o swoich pacjentach, o ich problemach natury seksualnej oraz o mitach, które funkcjonują w społeczeństwie. Spektakl, podobnie jak jego pierwowzór, będzie bezpruderyjnym, trafiającym w sedno problemów współczesnego mężczyzny przewodnikiem po „samczej" psychice.
Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy – 7. KMFT
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Spektakl jest rekomendowany dla widzów od 16. roku życia.
Spektakl w formule koncertowo-musicalowej, akt wandalizmu na epopei narodowej, próba interpretacji tekstu wieszcza przez pryzmat polskiego warcholstwa i patologii.
Fabuła tekstu zostaje przeniesiona w rzeczywistość z pogranicza „Blokersów” i „Chłopaków z Baraków”, gdzie naturalnymi środkami ekspresji stają się rap i slang. Reżyser spektaklu bierze pod lupę swoją własną małą ojczyznę – Raszyn pod Warszawą – poszukując podstaw maniakalnego nacjonalizmu, który wciąż pozostaje dominującą ideologią wśród mieszkańców przedmieść i tzw. „prowincji”. Twórcy spektaklu szukają naturalnych połączeń zestawiając rzeczywistość blokowisk z czasów tuż po transformacji z zaściankową Litwą opisywaną przez Mickiewicza. Współczesny język miesza się tu i dialoguje z trzynastozgłoskowcem, a na scenie zostają przedstawione archetypy z pogranicza sarmackiej szlachty i podmiejskiej chuliganerii.
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Spektakl jest rekomendowany dla widzów od 16. roku życia.
Spektakl w formule koncertowo-musicalowej, akt wandalizmu na epopei narodowej, próba interpretacji tekstu wieszcza przez pryzmat polskiego warcholstwa i patologii.
Fabuła tekstu zostaje przeniesiona w rzeczywistość z pogranicza „Blokersów” i „Chłopaków z Baraków”, gdzie naturalnymi środkami ekspresji stają się rap i slang. Reżyser spektaklu bierze pod lupę swoją własną małą ojczyznę – Raszyn pod Warszawą – poszukując podstaw maniakalnego nacjonalizmu, który wciąż pozostaje dominującą ideologią wśród mieszkańców przedmieść i tzw. „prowincji”. Twórcy spektaklu szukają naturalnych połączeń zestawiając rzeczywistość blokowisk z czasów tuż po transformacji z zaściankową Litwą opisywaną przez Mickiewicza. Współczesny język miesza się tu i dialoguje z trzynastozgłoskowcem, a na scenie zostają przedstawione archetypy z pogranicza sarmackiej szlachty i podmiejskiej chuliganerii.
Piekło - Niebo – 7. KMFT (Bonus festiwalowy)
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 10. roku życia.
„Piekło – Niebo” to wzruszająca komedia familijna z elementami baśni.
W znanych nam, ziemskich realiach możemy podpatrywać niedostrzegalnych na co dzień mieszkańców Piekła i Nieba – archanioły, diabły, Świętego Piotra, Matkę Boską, a nawet samego Boga! Prawie jak w „Boskiej Komedii” Dantego poznajemy Grzesznice i Potępieńców, marudnych i nadopiekuńczych rodziców. Dialogi skrzą się humorem, akcja zaskakuje nie tylko widownię, ale i postaci dramatu. Chociaż sztuka Marii Wojtyszko porusza bolesny temat utraty najbliższych, to inscenizacja Jakuba Krofty zapewnia lekką rozrywkę dla całej rodziny.
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 10. roku życia.
„Piekło – Niebo” to wzruszająca komedia familijna z elementami baśni.
W znanych nam, ziemskich realiach możemy podpatrywać niedostrzegalnych na co dzień mieszkańców Piekła i Nieba – archanioły, diabły, Świętego Piotra, Matkę Boską, a nawet samego Boga! Prawie jak w „Boskiej Komedii” Dantego poznajemy Grzesznice i Potępieńców, marudnych i nadopiekuńczych rodziców. Dialogi skrzą się humorem, akcja zaskakuje nie tylko widownię, ale i postaci dramatu. Chociaż sztuka Marii Wojtyszko porusza bolesny temat utraty najbliższych, to inscenizacja Jakuba Krofty zapewnia lekką rozrywkę dla całej rodziny.
Potok. Ćwiczenia ze wspólnoty
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
Spektakl „Potok. Ćwiczenia ze wspólnoty” opowiada historię Marii Wojdan, samotnej matki czworga nieślubnych dzieci ze wsi Potok pod Opatowem, skazanej na wykluczenie społeczne, biedę i pogardę. Spektakl przybliża ludowe wierzenia, zabobony, rytuały, w tym marzenie o byciu niewidzialnym, ukazując kulturę świętokrzyską jako tło i bohatera wydarzeń.
Spektakl „Potok. Ćwiczenia ze wspólnoty” opowiada historię Marii Wojdan, samotnej matki czworga nieślubnych dzieci ze wsi Potok pod Opatowem, skazanej na wykluczenie społeczne, biedę i pogardę. Spektakl przybliża ludowe wierzenia, zabobony, rytuały, w tym marzenie o byciu niewidzialnym, ukazując kulturę świętokrzyską jako tło i bohatera wydarzeń.
Prezent urodzinowy
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
Pokoje w pewnym hotelu, który miał być miejscem schadzki dwóch par, stają się tu świadkami wielu szalonych pomyłek. A wszystko to w asyście zwariowanego kelnera Tony’ego, który pomaga nie do końca tak, jak powinien…
Seria niespodzianek płynie z dwóch części sceny naraz. Aktorzy tworzą przezabawne duety, a spektakl pokazuje, że warto czasem miło zaskoczyć swoją drugą połówkę.
Pokoje w pewnym hotelu, który miał być miejscem schadzki dwóch par, stają się tu świadkami wielu szalonych pomyłek. A wszystko to w asyście zwariowanego kelnera Tony’ego, który pomaga nie do końca tak, jak powinien…
Seria niespodzianek płynie z dwóch części sceny naraz. Aktorzy tworzą przezabawne duety, a spektakl pokazuje, że warto czasem miło zaskoczyć swoją drugą połówkę.
Protest kielecki. Do kogo należą Kielce?
Nowa Scena / Duża Sala Prób, ul. Sienkiewicza 32
Jak zostać właścicielem kamienicy? Gdzie warto szukać mieszkań pod flipa? Komu zaufać podczas wynajmu? Czy da się wyciągnąć 4 miliony złotych od publicznej instytucji za 2 metry kwadratowe? Kiedy taniej kupić i drożej sprzedać? Lepiej jest mieć czy być? Jak przebiegła w Kielcach przemiana ustrojowa w latach 90.? Kto na niej zarobił? Kto stracił? Skąd wzięły się tu kamienice?
Jak zostać właścicielem kamienicy? Gdzie warto szukać mieszkań pod flipa? Komu zaufać podczas wynajmu? Czy da się wyciągnąć 4 miliony złotych od publicznej instytucji za 2 metry kwadratowe? Kiedy taniej kupić i drożej sprzedać? Lepiej jest mieć czy być? Jak przebiegła w Kielcach przemiana ustrojowa w latach 90.? Kto na niej zarobił? Kto stracił? Skąd wzięły się tu kamienice?
Szalone nożyczki
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
Publiczność uwielbia „Szalone nożyczki” nie tylko za przezabawne dialogi i nieco zwariowaną akcję, ale również za to, że podczas spektaklu może poczuć się jak…Sherlock Holmes.
Kto zamordował złośliwą pianistkę mieszkającą nad salonem fryzjerskim? Podejrzani są wszyscy – mistrz nożyczek Antoni Wzięty oraz jego klienci, a sprawcę, po przeprowadzeniu własnego śledztwa, co wieczór wskazują widzowie.
Publiczność uwielbia „Szalone nożyczki” nie tylko za przezabawne dialogi i nieco zwariowaną akcję, ale również za to, że podczas spektaklu może poczuć się jak…Sherlock Holmes.
Kto zamordował złośliwą pianistkę mieszkającą nad salonem fryzjerskim? Podejrzani są wszyscy – mistrz nożyczek Antoni Wzięty oraz jego klienci, a sprawcę, po przeprowadzeniu własnego śledztwa, co wieczór wskazują widzowie.
Zośka Wariatka
Nowa Scena, ul. Sienkiewicza 32
"Zośka Wariatka" w wykonaniu Joanny Kasperek, wg pomysłu i w adaptacji Piotra Tomaszuka, z muzyką Krzysztofa Dziermy, w aranżacji Jana Walczyńskiego.
Śpiewany monodram z tekstami Juliana Tuwima, Natana Tanenbauma, Roberta Frosta, Wisławy Szymborskiej, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, E.E. Cummingsa i Philipa Larkina miał swą premierę w 1995 r. i został uhonorowany I nagrodą na wrocławskim Przeglądzie Piosenki Aktorskiej, zyskując miano wyjątkowego wydarzenia artystycznego.
Joanna Kasperek wraca do „Zośki Wariatki” jako artystka dojrzalsza, ale wciąż niepokorna, a na scenie towarzyszą jej muzycy: Krzysztof Strojwąs (akordeon), Anna Lenckowska (altówka), Sylwia Bartkiewicz (klarnet).
"Zośka Wariatka" w wykonaniu Joanny Kasperek, wg pomysłu i w adaptacji Piotra Tomaszuka, z muzyką Krzysztofa Dziermy, w aranżacji Jana Walczyńskiego.
Śpiewany monodram z tekstami Juliana Tuwima, Natana Tanenbauma, Roberta Frosta, Wisławy Szymborskiej, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, E.E. Cummingsa i Philipa Larkina miał swą premierę w 1995 r. i został uhonorowany I nagrodą na wrocławskim Przeglądzie Piosenki Aktorskiej, zyskując miano wyjątkowego wydarzenia artystycznego.
Joanna Kasperek wraca do „Zośki Wariatki” jako artystka dojrzalsza, ale wciąż niepokorna, a na scenie towarzyszą jej muzycy: Krzysztof Strojwąs (akordeon), Anna Lenckowska (altówka), Sylwia Bartkiewicz (klarnet).
Zwiedzanie siedziby Teatru
Podczas zwiedzania zobaczą Państwo m.in.: magazyny dekoracji pod powierzchnią dziedzińca, pracownie techniczne, część hotelową i strefę relaksu. Pokonacie drogę, jaką aktor odbywa na scenę – od sal prób, przez garderoby, charakteryzatornię po zaplecze Dużej Sceny. Tam przekonacie się o skali rozbudowy gmachu i dowiecie, co czyni Teatr jednym z najbardziej nowoczesnych pod względem technologicznym w Polsce. W trakcie zwiedzania poznacie kulisy kilkuletniego remontu, dowiecie się, jak funkcjonuje ponad 80-osobowa instytucja kultury i przede wszystkim usłyszycie wiele ciekawostek i wątków historycznych związanych ze 145-letnią zabytkową kamienicą przy Sienkiewicza 32.
Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.
