'

Program

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

Grafika reklamowa
Baśń o wężowym sercu
Duża Scena Teatru im. Stefana Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32

„Baśń o wężowym sercu” to nie jest historyczna opowieść o rabacji galicyjskiej, choć jej głównym bohaterem jest szczególna postać – Jakób Szela. Ten owiany legendą przywódca chłopski zabiera nas w podróż do świata buntu i gniewu, gdzie znudzona szlachta ukrywa swoje okrucieństwo pod warstwą cekinów i brokatu. Niezgoda na otaczający go świat, poczucie niesprawiedliwości czy wreszcie miłosne zaślepienie pozwala Jakóbowi przekroczyć granice jawy i snu, spotkać stworzenia z chłopskiej mitologii, wędrować po baśniowej, mrocznej krainie aby ostatecznie stawić czoło Królowi Węży.

Grafika reklamowa
Cavalières – 7. KMFT
Duża Scena Kieleckiego Centrum Kultury, plac Moniuszki 2B
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny

Denise jest trenerką koni wyścigowych. Żyje dla koni.
Kilka lat temu została opiekunem prawnym Madeleine, wyjątkowej dziewczynki z wrodzoną niepełnosprawnością. Przekonana, że dla Madeleine będzie lepiej, jeśli będzie się nią opiekowało kilka osób, Denise zamieszcza ogłoszenie. Chce znaleźć trzy kobiety, które zamieszkają z nią i Madeleine. Stawia kandydatkom „drastyczne” warunki: 1 – kbiety muszą mieć jakiś związek z końmi, 2 – nie mogą mieć swoich mebli, 3 – muszą opiekować się Madeleine.
Trzy wybrane kobiety to Saskia, Nora i Jeanne, które wraz z samą Denise znajdują się w punkcie zwrotnym. Te cztery impulsywne, porywcze i niepodobne do siebie kobiety uczą się żyć razem i tworzyć „inną” rodzinę wokół Madeleine i jej „niepełnosprawności”.

Grafika reklamowa
Consider the lobster – 7. KMFT
Duża Scena Kieleckiego Centrum Kultury, plac Moniuszki 2B
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Spektakl rekomendowany dla widzów od 16. roku życia.


W nowej produkcji Yana Ross bierze na tapet esej „Rozważmy homara” amerykańskiego pisarza Davida Fostera Wallace'a (1962–2008), który w fundamentalny sposób kwestionuje naturę ludzką. W swoich tekstach Wallace porusza jedne z najbardziej drażliwych i niewygodnych tematów współczesnego społeczeństwa: empatię, wychowanie dzieci, intymność, nieporozumienia i schyłek antropocentryzmu.

Grafika reklamowa
Czytaj [ʐɛrɔmskʲi]: Szwy niewidoczne
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32

Grafika reklamowa
Czytanie performatywne: Pływalnia – 7. KMFT
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Bohaterami nowej sztuki Magdaleny Drab są „jakaś MARIA, jakaś KRYSTYNA, jakaś JANINA, jakaś ELŻBIETA, jakiś ANDRZEJ”, słowem „jacyś” ludzie. Zaimek nieokreślony gryzie się z postacią dramatyczną, ale nie w „Pływalni”. Tutaj tożsamość bohaterów jest płynna jak woda w basenie, nie tyle zmienna, co trudna do uchwycenia, słabo określona, czy po prostu słaba. Najbardziej znana sztuka Magdaleny Drab nosi tytuł „Słabi” i prezentuje ludzi młodego pokolenia, których charakter, osobowość, tożsamość są prawie przezroczyste. Osoby zjawiające się w „Pływalni” należą do pokolenia ich rodziców, nawet dziadków, ale ich profil psychologiczny czy społeczny wcale nie jest bardziej wyrazisty. Tak jak bohaterowie „Słabych”, „jacyś” ludzie z trudem utrzymują się na „powierzchni” życia, rozpuszczając swoje słabiutkie „ja” w potokach łez (które natychmiast mieszają się z wodą w basenie).

Grafika reklamowa
Czytanie performatywne: POV: Masz 12 lat i prze...ne – 7. KMFT
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny

Czytanie rekomendowane dla widzów od 12. roku życia.
„POV: Masz 12 lat i prze****ne”, to tekst, który podejmuje próbę wejścia w „głowę” 12-letniego Arka. Co jednak wydaje mi się interesujące, to fakt, że tytułowe Point of View wcale nie odnosi się do Arka, ale do jego Uporczywej Myśli. To ona kreuje i zakrzywia rzeczywistość, w której znajduje się Arek. Staje się swoistym demiurgiem. I to jest coś na co w tym czytaniu chciałabym położyć nacisk. Zwrócić uwagę na to, że czasami nasze własne myśli mogą prowadzić do autodestrukcji. Że nie wszystko, co jest w naszej głowie, jest prawdziwe i dobre.

Grafika reklamowa
Debata: Do kogo należy teatr? – 7. KMFT
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
„Teatr jest nasz” – pod takim hasłem, przeciwko motywowanym politycznie próbom usunięcia Krzysztofa Głuchowskiego ze stanowiska dyrektora protestowali pracownicy i sympatycy Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
„Teatr Żeromskiego jest nasz” – ogłosił zespół kieleckiego teatru w proteście przeciwko nierozstrzygnięciu przez Urząd Marszałkowski prawidłowo przeprowadzonego konkursu na dyrektora instytucji.
Zespół warszawskiego Nowego Teatru protestował przeciwko konkursowi na dyrektora placówki. „Nie wyobrażamy sobie, aby naszym zespołem zarządzała osoba, która nie zna naszej specyfiki, która przyjdzie całkowicie z zewnątrz” – pisały w liście osoby związane z teatrem.
Do kogo w trzecim dziesięcioleciu XXI wieku należy teatr? Jaki wpływ na jego funkcjonowanie mają politycy, jaki osoby w nim pracujące, a jaki publiczność? Czy niezależność artystyczna staje się deficytowym towarem w świecie tanich populizmów?

Grafika reklamowa
Debata: Młodość / Starość – 7. KMFT
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Katarzyna Sobczuk w „Małej empirii” pisze o „średniostarości”, w której „pojawia się (...) strach, że umrą ulubieni pisarze. I zostaniemy sami”. Małgorzata Kalicińska zaś, w powieści „Dom na głowie. Czyli gang seniorów i ja” opisuje śmieszno-straszną starość i zauważa, że literatura ma ze starością wiele problemów. Żyjemy dłużej, a starość się zmienia. Czym jest? Kiedy się zaczyna i czy na pewno wiek nie ma znaczenia? A jeśli ma, to jakie i dla kogo?

Grafika reklamowa
Dom niespokojnej starości – 7. KMFT
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Starzejemy się. Czy łatwo nam się z tym pogodzić? W 2050 roku ponad jedna trzecia Polski będzie po 60-tce. W jaki sposób ta ogromna liczba ludzi może być zaopiekowana?

Grafika reklamowa
Don Kichot – 7. KMFT
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny

Znacie opowieść o szlachcicu z La Manchy, który zapragnął szukać rycerskich przygód? Oczywiście, że znacie! Marzyciel, idealista, ślepo wierzący w zwycięstwo dobra nad złem – to właśnie Don Kichot, jeden z najbardziej rozpoznawalnych bohaterów wszech czasów. Ten, który walczył z wiatrakami. Ten, który na damę swego serca wybrał piękną Dulcyneę. Ten, któremu w przygodach towarzyszył Sancho Pansa. Ten, który... No właśnie, jak to właściwie było z tymi opowieściami? Czy Don Kichot to prawdziwy błędny rycerz, czy jednak człowiek w obłędzie?

Grafika reklamowa
Koń na rycerzu
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
Koń na rycerzu to pełna humoru teatralno-muzyczna opowieść na podstawie bestsellerowej książki autorstwa Andrzeja Gryżewskiego i Przemysława Pilarskiego Sztuka obsługi penisa. Książka jest zbiorem wywiadów z popularnym seksuologiem prowadzącym własny gabinet terapii. Opowiada on o swoich pacjentach, o ich problemach natury seksualnej oraz o mitach, które funkcjonują w społeczeństwie. Spektakl, podobnie jak jego pierwowzór, będzie bezpruderyjnym, trafiającym w sedno problemów współczesnego mężczyzny przewodnikiem po „samczej" psychice.

Grafika reklamowa
Mary Stuart – 7. KMFT
Duża Scena Kieleckiego Centrum Kultury, plac Moniuszki 2B
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny


Spektakl rekomendowany dla widzów od 16. roku życia

Ekscytujące, niezwykłe, uwodzicielskie – tak można opisać spotkanie brytyjskiego dramaturga Roberta Icke’a i reżysera Andreia Șerbana na scenie Teatru Narodowego w Bukareszcie. „Maria Stuart” opowiada historię dwóch kobiet, które zdominowały historię swojej epoki: wygnanej królowej Szkocji i Elżbiety I, królowej Anglii.

Grafika reklamowa
Na pierwszy rzut oka – 7. KMFT
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Spektakl rekomendowany dla widzów od 15. roku życia.

Tessa jest adwokatką u progu wielkiej kariery. Ale nagle staje wobec dramatycznego wyboru, gdy sama trafia na salę sądową, w nieznanej sobie wcześniej roli świadka w swojej osobistej sprawie. Musi zdecydować, czy zaryzykuje wszystko, by przeciwstawić się bezdusznemu prawu i patriarchalnym układom.

Grafika reklamowa
Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy – 7. KMFT
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny

Spektakl jest rekomendowany dla widzów od 16. roku życia.
Spektakl w formule koncertowo-musicalowej, akt wandalizmu na epopei narodowej, próba interpretacji tekstu wieszcza przez pryzmat polskiego warcholstwa i patologii.
Fabuła tekstu zostaje przeniesiona w rzeczywistość z pogranicza „Blokersów” i „Chłopaków z Baraków”, gdzie naturalnymi środkami ekspresji stają się rap i slang. Reżyser spektaklu bierze pod lupę swoją własną małą ojczyznę – Raszyn pod Warszawą – poszukując podstaw maniakalnego nacjonalizmu, który wciąż pozostaje dominującą ideologią wśród mieszkańców przedmieść i tzw. „prowincji”. Twórcy spektaklu szukają naturalnych połączeń zestawiając rzeczywistość blokowisk z czasów tuż po transformacji z zaściankową Litwą opisywaną przez Mickiewicza. Współczesny język miesza się tu i dialoguje z trzynastozgłoskowcem, a na scenie zostają przedstawione archetypy z pogranicza sarmackiej szlachty i podmiejskiej chuliganerii.

Grafika reklamowa
Ocalone – 7. KMFT
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Spektakl rekomendowany dla widzów od 16. roku życia.

„Ocalone” to jeden z pierwszych głosów oddanych ofiarom pacyfikacji Ochoty podczas Powstania Warszawskiego. Na bazie skrawków wspomnień i dzienników pochodzących od świadków i ofiar autor scenariusza – Piotr Rowicki utkał historię Ireny K., ukazując fragment wielu zbrodni, jakich dopuściły się w 1944 r. oddziały SS RONA, składające się głównie z dezerterów zbiegłych z Armii Czerwonej. Spektakl nie jest wyłącznie historią o Zieleniaku, ale uniwersalną opowieścią o kobietach, które doświadczyły gwałtu wojennego. Historią aktualną pod każdą szerokością geograficzną, w której toczą się działania wojenne, a gwałt jest stosowany jako forma broni.

Grafika reklamowa
Pewnego długiego dnia – 7. KMFT
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Pewnego długiego, letniego dnia rodzina Tyronów musi skonfrontować się z trudną prawdą, skrywaną od lat. W miarę jak dzień przechodzi w noc, między ojcem, matką i dwoma dorosłymi synami narasta rodzinne piekło wzajemnych pretensji i oskarżeń. Jak w greckiej tragedii, w ciągu kilkunastu godzin bohaterowie zmierzą się z własną przeszłością, kłamstwami na swój temat i poczuciem winy. Czy prawda o sobie ich wyzwoli?

Grafika reklamowa
Piekło - Niebo – 7. KMFT (Bonus festiwalowy)
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 10. roku życia.
„Piekło – Niebo” to wzruszająca komedia familijna z elementami baśni.
W znanych nam, ziemskich realiach możemy podpatrywać niedostrzegalnych na co dzień mieszkańców Piekła i Nieba – archanioły, diabły, Świętego Piotra, Matkę Boską, a nawet samego Boga! Prawie jak w „Boskiej Komedii” Dantego poznajemy Grzesznice i Potępieńców, marudnych i nadopiekuńczych rodziców. Dialogi skrzą się humorem, akcja zaskakuje nie tylko widownię, ale i postaci dramatu. Chociaż sztuka Marii Wojtyszko porusza bolesny temat utraty najbliższych, to inscenizacja Jakuba Krofty zapewnia lekką rozrywkę dla całej rodziny.

Grafika reklamowa
Prezent urodzinowy
Nowa Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32

Pokoje w pewnym hotelu, który miał być miejscem schadzki dwóch par, stają się tu świadkami wielu szalonych pomyłek. A wszystko to w asyście zwariowanego kelnera Tony’ego, który pomaga nie do końca tak, jak powinien…
Seria niespodzianek płynie z dwóch części sceny naraz. Aktorzy tworzą przezabawne duety, a spektakl pokazuje, że warto czasem miło zaskoczyć swoją drugą połówkę.

Grafika reklamowa
Protest kielecki. Do kogo należą Kielce?
Nowa Scena / Duża Sala Prób, ul. Sienkiewicza 32

Jak zostać właścicielem kamienicy? Gdzie warto szukać mieszkań pod flipa? Komu zaufać podczas wynajmu? Czy da się wyciągnąć 4 miliony złotych od publicznej instytucji za 2 metry kwadratowe? Kiedy taniej kupić i drożej sprzedać? Lepiej jest mieć czy być? Jak przebiegła w Kielcach przemiana ustrojowa w latach 90.? Kto na niej zarobił? Kto stracił? Skąd wzięły się tu kamienice?

Grafika reklamowa
Protest kielecki. Do kogo należą Kielce? – 7. KMFT
Nowa Scena/Duża Sala Prób, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny

Jak zostać właścicielem kamienicy? Gdzie warto szukać mieszkań pod flipa? Komu zaufać podczas wynajmu? Czy da się wyciągnąć 4 miliony złotych od publicznej instytucji za 2 metry kwadratowe? Kiedy taniej kupić i drożej sprzedać? Lepiej jest mieć czy być? Jak przebiegła w Kielcach przemiana ustrojowa w latach 90.? Kto na niej zarobił? Kto stracił? Skąd wzięły się tu kamienice?

Grafika reklamowa
Skóra po dziadku
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32

Mateusz Pakuła ponownie sięga do rodzinnej historii. Przenosimy się z nim do epicentrum stalinizmu, początku lat 50., gdy jego dziadek za szczeniacki wybryk zostaje osadzony w kieleckiej katowni. Ten, który go uratuje, rzuci światło zarówno na mroczną przeszłość miasta, splecioną z wojną, pogromem kieleckim i Holocaustem, jak i na przyszłość nowego pokolenia. Jak na nas leżą, dziurawe niczym pamięć, skóry po dziadkach? Czy historia, którą pamiętamy, jest również historią, którą chcemy pamiętać? Czy nadaje się na tożsamościowy mit?

Grafika reklamowa
Sprzedawcy marzeń – 7. KMFT
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Spektakl rekomendowany dla widzów od 13. roku życia.

Sprzedawcy marzeń” to spektakl, który powstał w ramach zajęć dydaktycznych w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, skąd trafił na deski NOVEJ SCENY Teatru Muzycznego Roma. Na scenariusz przedstawienia złożyły się piosenki Artura Rojka i zespołu Myslovitz, jednej z najpopularniejszych formacji rockowych polskiej sceny muzycznej.

Grafika reklamowa
Tajemniczy ogród – 7. KMFT
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
Strata dotyka każdego. Ale nie każdy potrafi się do niej przyznać i ją zaakceptować. Dotyczy to także postaci „Tajemniczego ogrodu” Frances H. Burnett, które na różne sposoby radzą sobie z utratą najbliższych. Pan Craven całkiem odizolowuje się od otoczenia. Mary Lenox rzuca się w świat z niestrudzoną i bezkompromisową energią. O stracie opowiada się trudno. Ma ona wiele odcieni. Czy zatem poradzić sobie z nią można tylko otwierając się na nowe relacje? W jaki sposób udaje się bohaterom „Tajemniczego ogrodu” odzyskać nadzieję i wiarę we własne siły?

Grafika reklamowa
Tęsknię za domem – 7. KMFT
Duża Scena Kieleckiego Centrum Kultury, plac Moniuszki 2B
7. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny
„Tęsknię za domem” to opowieść o trudnych powrotach do domu, o problemach dojrzewających w cieniu nieobecności, o ucieczce, odpowiedzialności i cenie osobistego sukcesu. To wnikliwa i pełna czułości refleksja o rodzinie dotkniętej skutkami transformacji ustrojowej. Radosław B. Maciąg, autor i reżyser wywodzący się z podradomskich Pionek, na podstawie własnych doświadczeń kreśli wielopokoleniowy obraz mieszkańców post-robotniczego miasta, próbujących odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Grafika reklamowa
Zośka Wariatka
Nowa Scena, ul. Sienkiewicza 32
"Zośka Wariatka" w wykonaniu Joanny Kasperek, wg pomysłu i w adaptacji Piotra Tomaszuka, z muzyką Krzysztofa Dziermy, w aranżacji Jana Walczyńskiego.
Śpiewany monodram z tekstami Juliana Tuwima, Natana Tanenbauma, Roberta Frosta, Wisławy Szymborskiej, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, E.E. Cummingsa i Philipa Larkina miał swą premierę w 1995 r. i został uhonorowany I nagrodą na wrocławskim Przeglądzie Piosenki Aktorskiej, zyskując miano wyjątkowego wydarzenia artystycznego.
Joanna Kasperek wraca do „Zośki Wariatki” jako artystka dojrzalsza, ale wciąż niepokorna, a na scenie towarzyszą jej muzycy: Krzysztof Strojwąs (akordeon), Anna Lenckowska (altówka), Sylwia Bartkiewicz (klarnet).

Grafika reklamowa
Zwiedzanie siedziby Teatru
Podczas zwiedzania zobaczą Państwo m.in.: magazyny dekoracji pod powierzchnią dziedzińca, pracownie techniczne, część hotelową i strefę relaksu. Pokonacie drogę, jaką aktor odbywa na scenę – od sal prób, przez garderoby, charakteryzatornię po zaplecze Dużej Sceny. Tam przekonacie się o skali rozbudowy gmachu i dowiecie, co czyni Teatr jednym z najbardziej nowoczesnych pod względem technologicznym w Polsce. W trakcie zwiedzania poznacie kulisy kilkuletniego remontu, dowiecie się, jak funkcjonuje ponad 80-osobowa instytucja kultury i przede wszystkim usłyszycie wiele ciekawostek i wątków historycznych związanych ze 145-letnią zabytkową kamienicą przy Sienkiewicza 32.

Grafika reklamowa
Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia
Duża Scena Teatru Żeromskiego, ul. Sienkiewicza 32

Pierwsza adaptacja sceniczna bestsellerowej książki Ishbel Szatrawskiej, za którą otrzymała m.in. nagrodę Odkrycie Empiku. Opowieść córek o ojcu – Hershu Libkinie, Żydzie polskiego pochodzenia, który zostawił za sobą wojnę i próbował zrobić karierę w amerykańskim przemyśle filmowym. W Hollywood lat 40. spotkał na planie westernu Lauren Bacall i Humphrey'a Bogarta. Dla emigrantów wytwórnia niekoniecznie okazywała się fabryką snów, zwłaszcza, kiedy aktorami zaczynało interesować się FBI, a w głowie odzywały się głosy przeszłości...
Łukasz Kos, reżyser głośnego Fanny i Aleksander, podszedł do tej realizacji z równym rozmachem. Zaangażował do współpracy niemal cały zespół aktorski kieleckiego Teatru, wprowadzając do niego nowe twarze. Powstał nasączony muzyką i wartką akcją spektakl, w czasie którego twórca z poczuciem humoru przeprowadza widza przez zakamarki kina noir, zaprasza go na festiwal Woodstock i do Auschwitz. Podejmuje grę z mechanizmami pamięci, nie traktując tematu zagłady jako przestrzeni wyłącznie żydowskiej.
W SPEKTAKLU UŻYWANA JEST WYTWORNICA DYMU I PALONE SĄ PAPIEROSY.

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.